ΑΠΟΦΘΕΓΜΑ

Φοβάμαι μήπως χαθεί η ιδεολογία στη γη και γίνουμε ανθρωπάκια που θα θέλουμε να καλοπεράσουμε, που θα θέλουμε να κάνουμε καταναλωτική ζωή.

Κι εμείς οι Έλληνες ακόμα, να χάσουμε αυτό που λέγεται αξιοπρέπεια, αυτό που λέγεται αγωνιστικότητα. Ναι, αυτό φοβάμαι περισσότερο από όλα…”

ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ…

Τετάρτη, 18 Δεκεμβρίου 2013

Ο Βενιζέλος έστρωσε από το 1999 το χαλί για το σκάνδαλο των υποβρυχίων


Του Βαγγέλη Τριάντη
Μία αποκαλυπτική επιστολή αναφορικά με το ρόλο που έπαιξε ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελος Βενιζέλος, από τη θέση του υπουργού Ανάπτυξης το 1999 για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, φέρνει στο φως της δημοσιότητας το koutipandoras.gr.
Πρόκειται για μία επιστολή του τότε διευθύνοντος συμβούλου των ναυπηγείων, David Groves, προς τον Ευάγγελο Βενιζέλο, με ημερομηνία 12 Μαΐου 1999. Το 1999 το μάνατζμεντ των των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, βρισκόταν στα χέρια της Brawn & Root. Η εταιρεία είχε μπει στα ναυπηγεία έπειτα από διεθνή διαγωνισμό το 1996. Η συμφωνία αμοιβής προέβλεπε ότι θα αμείβεται με 550 εκατ. δραχμές ετησίως καθώς επίσης και με ένα επιπλέον 5% επί του τζίρου του ναυπηγείου.
Μέχρι εκείνη την περίοδο η σχέση των συνδικαλιστών του ναυπηγείου με την Brawn & Roots, ήταν κάτι παραπάνω από καλές. Η εταιρεία σε καμία των περιπτώσεων δεν επιθυμούσε την ιδιωτικοποίηση του ναυπηγείου γιατί κάτι τέτοιο θα είχε ως αποτέλεσμα να χάσει έσοδα.
Την άνοιξη του 1999 αρχίζει να καλλιεργείται στους συνδικαλιστικούς κύκλους του ναυπηγείου ένα αρνητικό κλίμα προς την Brawn & Roots. Όπως είχε αποκαλύψει το Hot Doc οι συνδικαλιστές ανήκαν στην ομάδα που θα αναλάμβανε να καλλιεργήσει στο εσωτερικό των ναυπηγείων  το κατάλληλο κλίμα ώστε τα ναυπηγεία να περάσουν στη γερμανική HDW. Οι ίδιοι συνδικαλιστές που σήμερα είναι υπόδικοι για το σκάνδαλο των υποβρυχίων.
Με την επιστολή αυτή ο Groves ενημέρωνε τον κ. Βενιζέλο για μια σημαντική επιχειρηματική ευκαιρία η οποία κατά τη γνώμη του θα ήταν προς όφελος των ναυπηγείων. Αυτή περιλάμβανε την κατασκευή δύο εμπορικών πλοίων τύπου κοντέινερ την οποία θα αναλάμβαναν τα ναυπηγεία για λογαριασμό των εταιρειών Pratt and Whitney και Intermarkets. Η συμφωνία αυτή θα εξασφάλιζε για τα ναυπηγεία 18 μήνες εργασίας με 1,1 εκατομμύρια εργατοώρες δουλειάς. Μετά τις διαδικασίες κατασκευής τα πλοία θα παραδιδόταν στην εταιρεία Maersk Line, μία από τις μεγαλύτερες Δανέζικες ναυτιλιακές και εμπορικές εταιρείες.
Ανοίγει ο δρόμος για τους Γερμανούς
Η επιστολή κοινοποιήθηκε τόσο στον τότε υπουργό Άμυνας Άκη Τσοχατζόπουλο όσο και στον τότε Εθνικής Οικονομίας.  Φαίνεται όμως ότι εξόργισε τους συνδικαλιστές και σημερινούς υπόδικους. Αμέσως, ζήτησαν συνάντηση με τον κ. Βενιζέλο.
 Η σύσκεψη πραγματοποιήθηκε στις 18 Μαΐου 1999. Οι συνδικαλιστές διατύπωσαν τις απόψεις τους στον τότε υπουργό Ανάπτυξης. Σύμφωνα με αυτές το υπάρχον management είχε αποτύχει και η Brawn & Root έπρεπε να αποχωρήσει.
Ο κ. Βενιζέλος δεν τους χάλασε χατίρι. Την  επόμενη μέρα ανακοινώθηκε η απομάκρυνση του management. Ο δρόμος για την έλευση των Γερμανών είχε μόλις ανοίξει. Ο κ. Βενιζέλος δίχως να εξετάσει καν το βάσιμο της επιχειρηματικής πρότασης του τότε μάνατζερ των ναυπηγείων, υιοθέτησε τις απόψεις των συνδικαλιστών του ναυπηγείου. Με συνοπτικές διαδικασίες, απέρριψε οποιαδήποτε άλλη πρόταση και τάχθηκε στη γραμμή του κ. Τσοχατζόπουλου. Τα όσα ακολούθησαν τα επόμενα χρόνια μόνο δικαιωμένο δεν βρίσκουν τον αρχηγό του ΠΑΣΟΚ. Μίζες, υποβρύχια που γέρνουν, ναυπηγεία έτοιμα να κλείσουν, οικογένειες στο δρόμο, απλήρωτοι εργαζόμενοι. Μια εικόνα τραγική εξαιτίας. Ο κ. Βενιζέλος είτε άθελά του, είτε ηθελημένα έβαλε την πινελιά του στην διαμόρφωση της σημερινής εικόνας των ναυπηγείων Σκαραμαγκά.
Ο «σωτήρας» Βενιζέλος
Μερικά χρόνια μετά, σε ένα περίεργο παιχνίδι της μοίρας ο ίδιος άνθρωπος που τάχθηκε στο πλευρό των υπόδικων σήμερα συνδικαλιστών και του Άκη Τσοχατζόπουλου, κλήθηκε να σώσει τα χρεοκοπημένα ναυπηγεία. Η συνέχεια είναι λίγο πολύ γνωστή.
Όπως είχε αποκαλύψει το HOT DOC ο κ. Βενιζέλος ήταν αυτός που φρόντισε να καθαρίσει τους Γερμανούς. Με νόμο τον οποίο ο ίδιος ψήφισε και πέρασε στη Βουλή χάρισε στους γερμανούς εκατομμύρια ευρώ από ρήτρες που ήταν υποχρεωμένοι να καταβάλλουν για τα υποβρύχια που έγερναν όπως επίσης και από υπέρογκα πρόστιμα για φορολογικές παραβάσεις.
Και σα να μην έφτανε αυτό ο κ. Βενιζέλος έδωσε με σκανδαλώδη τρόπο στη συνέχεια τα ναυπηγεία στο νέο ιδιοκτήτη. Σκανδαλώδη, διότι ο νέος ιδιοκτήτης, σε μια παγκόσμια πρωτοτυπία πληρώνεται προκαταβολικά και όχι ανάλογα με την εξέλιξη των εργασιών.
Σε κάθε περίπτωση η αυριανή συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής, αναφορικά με την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής για τα υποβρύχια, αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον. Ο κ. Βενιζέλος θα έχει την τιμητική του. Ειδικά για τα όσα έπραξε το 2010. Αν και η εμπλοκή του μικρή ή μεγάλη ξεκινά από πολύ παλιότερα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: