ΑΠΟΦΘΕΓΜΑ

Φοβάμαι μήπως χαθεί η ιδεολογία στη γη και γίνουμε ανθρωπάκια που θα θέλουμε να καλοπεράσουμε, που θα θέλουμε να κάνουμε καταναλωτική ζωή.

Κι εμείς οι Έλληνες ακόμα, να χάσουμε αυτό που λέγεται αξιοπρέπεια, αυτό που λέγεται αγωνιστικότητα. Ναι, αυτό φοβάμαι περισσότερο από όλα…”

ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ…

Δευτέρα, 4 Ιουνίου 2012

Το «Βήμα» παραποιεί τις δημοσκοπήσεις;


 


Αν οι αριθμοί δεν βολεύουν, τόσο το χειρότερο για τους αριθμούς
 
Του Στρατή Μπουρνάζου

Νυν υπέρ πάντων ο αγών. Εναντίον του ΣΥΡΙΖΑ, βέβαια. Παραβιάζει κανείς ανοιχτές θύρες (ή, για να το πω απλούστερα, κλέβει εκκλησία) αν θελήσει να τεκμηριώσει ή να αναλύσει πώς το Βήμα ή η Καθημερινή, λ.χ., δίνουν, καθημερινά,  αυτό τον  αγώνα: ένα ξεφύλλισμα αρκεί για του λόγου του ασφαλές.

Ωστόσο, αυτή την Κυριακή 3 Ιουνίου, το Βήμα έκανε κάτι που δύσκολα θα φανταζόταν και ο πιο  καχύποπτος: άλλαξε, στον σχετικό πίνακα, τα νούμερα της δημοσκόπησης της Public Issue. Έτσι, ενώ η εταιρεία έδινε 31,5% στον ΣΥΡΙΖΑ και 25,5% στη Νέα Δημοκρατία, στον πίνακα του Βήματος  διαβάζουμε το ακριβώς αντίθετο: ΝΔ: 31,5% και ΣΥΡΙΖΑ 25,5% (το δημοσίευμα του Βήματος: http://www.tovima.gr/afieromata/elections2012/article/?aid=460664 και η έρευνα της Public Issue: http://www.publicissue.gr/2026/varometro-3o-kyma-mai-2012/).

Το γεγονός δεν είναι καθόλου αμελητέο, ούτε πρέπει να περάσει στα ψιλά. Πρώτον, η Public Issue έχει αποδειχθεί, τα τελευταία χρόνια μια από τις πιο αξιόπιστες εταιρείες, ειδικά στις προβλέψεις του εκλογικού αποτελέσματος – επομένως μια πρωτιά του ΣΥΡΙΖΑ,  και μάλιστα με μεγάλη διαφορά, που δίνει, έχει βαρύτητα. Δεύτερον, χάρη σε αυτή την αντιστροφή, το Βήμα εμφανίζει, στο σχετικό δημοσίευμα, πέντε δημοσκοπήσεις της Παρασκευής 1.6 να δείχνουν όλες πρωτιά της ΝΔ – ενώ η πραγματικότητα είναι ότι τέσσερις (της Kάπα Research, της Rass, της Μarc και της Μetron Analysis) δείχνουν μικρό προβάδισμα της NΔ (μία με δύο μονάδες), και μία (της Public Issue) δείχνει τον ΣΥΡΙΖΑ να προηγείται με έξι μονάδες.

Πρόκειται άραγε για σφάλμα ή για συνειδητή παραποίηση; Μου φαίνεται δύσκολο να αποφασίσω. Η εκδοχή της «πατάτας» μού μοιάζει ανήκουστα ερασιτεχνική για μια εφημερίδα σαν το Βήμα. Η εκδοχή της παραποίησης (την οποία  δεν  αποκλείει το κείμενο του Βασίλη Χιώτη, στο οποίο ανήκει ο πίνακας, αφού και αυτό είναι γραμμένο σαν μην υπάρχει η επίμαχη δημοσκόπηση) μου φαίνεται εξωφρενική για μια εφημερίδα σαν το Βήμα, όσο κι αν έχει χοντρύνει το παιχνίδι.

Δεν έχει, νομίζω,  τόση σημασία σε ποια από τις δύο παραπάνω εκδοχές θα καταλήξει ο καθένας μας. Μεγαλύτερη σημασία έχει (γιατί είναι ενδεικτικό της καταβαράθρωσης  των κυρίαρχων μέσων ενημέρωσης) ότι, ενώ πριν από κάποια  χρόνια θα ήμασταν σχεδόν σίγουροι ότι πρόκειται περί γκάφας –μεγάλης, χοντρής, πρωτοφανούς–, σήμερα δεν είμαστε. 

Ας πάρουμε όμως την πιο αθώα και διασκεδαστική εκδοχή: το λάθος – ανθρώπινον γαρ, και άλλωστε πάντα βοηθάει, ως υπόθεση εργασίας, να παίρνουμε την πιο ευνοϊκή για τον «αντίπαλο». Και πάλι όμως, το πράγμα παραμένει σκανδαλώδες, και διόλου διασκεδαστικόν. Όχι μόνο επειδή οι καιροί είναι πονηροί, το θέμα  λεπτό κλπ. κλπ. Αλλά, επειδή, ενώ αυτή την παραποιημένη και εντελώς αντεστραμμένη εικόνα τη διάβασαν χιλιάδες άνθρωποι (πάνω από 100.000 είναι η πανελλαδική κυκλοφορία του κυριακάτικου Βήματος, χώρια οι χιλιάδες ηλεκτρονικοί αναγνώστες), μορφώνοντας την ψευδή εικόνα ότι όλες οι δημοσκοπήσεις δείχνουν πρώτο κόμμα τη ΝΔ (και μάλιστα ότι δήθεν η Public Issue τη δείχνει θριαμβευτικά μπροστά, με έξι μονάδες),  η εφημερίδα μέχρι το πρωί της Δευτέρας δεν έκανε τον κόπο να πει μισή κουβέντα, δεν είχε προβεί σε καμιά επανόρθωση ή συγγνώμη. Γιατί ασφαλώς το Βήμα οφείλει και επανόρθωση και συγγνώμη: όχι τόσο προς τον ΣΥΡΙΖΑ ή την Public Issue, αλλά προς τους αναγνώστες της και τη δεοντολογία, πάνω απ’  όλα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: