ΑΠΟΦΘΕΓΜΑ

Φοβάμαι μήπως χαθεί η ιδεολογία στη γη και γίνουμε ανθρωπάκια που θα θέλουμε να καλοπεράσουμε, που θα θέλουμε να κάνουμε καταναλωτική ζωή.

Κι εμείς οι Έλληνες ακόμα, να χάσουμε αυτό που λέγεται αξιοπρέπεια, αυτό που λέγεται αγωνιστικότητα. Ναι, αυτό φοβάμαι περισσότερο από όλα…”

ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ…

Δευτέρα, 23 Ιανουαρίου 2012

Τζόνι Οτις: Ο Ελληνας που έδωσε ρυθμό στη μαύρη μουσική

Πρωτοπόρος του ροκ εν ρολ, «νονός του ρυθμ εν μπλουζ», Ελληνας στην καταγωγή. Ο κόσμος της μουσικής αποχαιρετά τον Τζόνι Οτις - ή Γιάννη Βελιώτη, όπως ήταν το όνομά του -, που έφυγε προχθές από τη ζωή, στο Λος Αντζελες, στα 90 του χρόνια.
Ο Τζόνι Οτις , με φαν της μουσικής του σε όλον τον κόσμο, διέγραψε μια αστρονομική πορεία με μεγάλες επιτυχίες και καταλυτικές κινήσεις. Εζησε μια ζωή που είναι για ταινία και πέρασε στην ιστορία του ροκ με χαρακτήρα και θρυλικές ηχογραφήσεις.
Ενας από τους πρώτους λευκούς αμερικανούς μουσικούς, που αγνόησε στην πράξη κάθε ρατσιστικό διαχωρισμό, μεγάλωσε σε κοινότητα μαύρων και βούτηξε με πάθος στη μουσική και στην κουλτούρα τους αντλώντας έμπνευση από την τζαζ και τα μπλουζ, που πίστευε πως ήταν μια αστείρευτη πηγή για ιδέες και ρυθμούς.
Παίκτης για πολλούς ρόλους άλλωστε: συνθέτης, τραγουδιστής, ντράμερ, παραγωγός, διευθυντής ορχήστρας, ραδιοφωνικός dj, τηλεοπτικός παρουσιαστής, ζωγράφος, αλλά και πολιτικός ακτιβιστής και πάστορας.
Γεννήθηκε στην Καλιφόρνια, γιος ελλήνων μεταναστών. Ο πατέρας του Αλέξανδρος Βελιώτης είχε μανάβικο και η μητέρα του Ειρήνη Κισκάκη ήταν ζωγράφος. Νεαρός ακόμη είχε δηλώσει ότι, αν ο άνθρωπος μπορούσε να επιλέξει το χρώμα που θα είχε το δέρμα του, εκείνος θα είχε διαλέξει να είναι μαύρος.
Ηταν ο Νατ Κινγκ Κόουλ εκείνος που του είχε προτείνει να πάει στο Λος Αντζελες και να παίζει στην τζαζ ορχήστρα τού Χάρλαντ Λέοναρντ.
«Ο Τζόνι ήταν μια τεράστια δύναμη στο ρυθμ εν μπλουζ. Ηταν τόσο σημαντικός όσο ο Σαμ Φίλιπς (της Sun Records, από όπου επίσημα ξεκίνησε το ροκ εν ρολ) ή ο Λέοναρντ Τσες (της Chess Records) στο να ανακαλύπτει νέα ταλέντα. Εκείνος "ανακάλυψε" τον Τζόνι Εϊς, τον Λιτλ Ρίτσαρντ, την Μπιγκ Μάμα Θόρτον», έλεγε χθες στους «L.A. Times» ο κιθαρίστας, συνθέτης, τραγουδιστής και πρώην μέλος των «Χ» Ντέιβ Αλβιν.
Το 1949 ο Οτις «υπέγραψε» τη 13χρονη τότε Εσθερ Φίλιπς ως τραγουδίστρια στην μπάντα του και με την Εσθερ στο μικρόφωνο έκανε μεγάλες επιτυχίες.
Στη δεκαετία του '60 όμως η αγγλική εισβολή στην Αμερική με τους Beatles δυσκόλεψαν τα πράγματα. «Τα λευκά αγόρια από την Αγγλία ήρθαν με μια ανακυκλωμένη έκδοση αυτού που εμείς είχαμε δημιουργήσει. Και εμείς βρεθήκαμε χωρίς δουλειά», έλεγε τότε.
Αν το ραδιόφωνο και η τηλεόραση έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην ποπ κουλτούρα, έτσι όπως διαμορφωνόταν στα 50s στην Αμερική, ο Τζόνι Οτις ήταν εκεί και έμεινε στο μικρόφωνο για πολλά χρόνια αργότερα. Με εκπομπές που παρουσίαζε ουσιαστικά οδηγούσε τους νεαρούς ακροατές και τηλεθεατές στο να ανακαλύψουν μουσικές και καλλιτέχνες που ήταν άγνωστοι στο πλατύ κοινό.
Οι πολλοί θαυμαστές και κυρίως το δικό του πάθος για τα κοινωνικά θέματα και τη μουσική τον έφεραν πάλι πίσω στη σκηνή. Η Ace Records μάλιστα πρόσφατα κυκλοφόρησε δύο CD («The Johnny Otis Story»).
Εγραψε βιβλία, έγινε πάστορας, ασχολήθηκε με τα κοινά και με την πολιτική και μετέδωσε το ταλέντο του στον γιο του Σούγκι Οτις, ο οποίος δημιούργησε στη συνέχεια τη δική του καριέρα στη μουσική.

Δεν υπάρχουν σχόλια: