Ο στατικός ηλεκτρισμός ήταν
η αιτία που εξερράγη το αερόπλοιο Χίντενμπουργκ, το 1937. Αυτό
πιστεύουν επιστήμονες που έκαναν δοκιμές με μικρά αερόπλοια 24 μέτρων.
Από την έκρηξη στο Χίντενμπουργκ σκοτώθηκαν 37 άνθρωποι. Η τραγωδία
συνέβη στο Νιου Τζέρσι των ΗΠΑ
Τα μυστηριώδη αίτια που οδήγησαν σε μια από τις μεγαλύτερες
αεροναυτικές τραγωδίες, εκείνη με το αερόπλοιο Χίντενμπουργκ το 1937,
πιστεύουν πως ανακάλυψαν επιστήμονες. Ύστερα από 76 χρόνια μετά το
τρομερό δυστύχημα που κόστισε τις ζωές 37 ανθρώπων, αεροναυπηγοί
μηχανικοί προσδιόρισαν τα αλυσσιδωτά αίτια που προκάλεσαν την έκρηξη του
αερόπλοιου, τη στιγμή που επιχειρούσε να προσεδαφιστεί το Λέικχαρστ στο
Νιου Τζέρσι των ΗΠΑ.
Το αερόπλοιο Χίντενμπουργκ, έμοιαζε με το Κονκόρντ της εποχής του. Μπορούσε να διασχίσει τον Ατλαντικό Ωκεανό και να φθάσει στις ΗΠΑ, μέσα σε τρείς μέρες. Τα υπερωκεάνεια χρειάζονταν σχεδόν εννέα μέρες για το ίδιο ταξίδι. Στις αρχές της δεκαετίας του 1930, πολλοί ονειρεύονταν ότι οι ουρανοί θα γέμιζαν με μεγάλα αερόπλοια, μήκους άνω των 200 μέτρων, που θα κινούνταν με υδρογόνο, μεταφέροντας εκατοντάδες επιβάτες από τη μία ήπειρο στην άλλη.
Το όνειρο έγινε προς στιγμήν πραγματικότητα αλλά στις 6 Μαϊου 1937, κατέληξε σε εφιάλτη. Έκτοτε πολλά ειπώθηκαν για τα αίτια που προκάλεσαν τη συγκλονιστική έκρηξη του αερόπλοιου. Έλεγαν ότι μπορεί να ήταν κάποια βόμβα που είχε τοποθετηθεί στο σκάφος από τρομοκράτες, ότι εβλήθη απο το έδαφος ή ακόμη ότι έφταιξαν οι αναφλεκτικές ιδιότητες των χρωμάτων που χρησιμοποιήθηκαν για να βαφτούν τα μεταλλικά μέρη του σκάφους.
Όμως απέδειξαν εν τέλει οι ειδικοί, η βασική αιτία ήταν ο στατικός ηλεκτρισμός. Με επικεφαλής τον βρετανό αεροναυπηγό μηχανικό Γιεμ Στάνσφιλντ, η ομάδα των ειδικών στο Νοτιοδυτικό Ερευνητικό Ινστιτούτο των ΗΠΑ, χρησιμοποίησε μοντέλα αερόπλοιων μήκους άνω των 24 μέτρων, τα οποία είτε ανατίναξαν είτε πυρπόλησαν για να προσεγγίσουν τα πραγματικά αίτια της τραγωδίας του 1937.
Ορισμένοι εμπειρογνώμονες, είχαν υποθέσει ότι το Χίντενμπουργκ τινάχθηκε στον αέρα, όταν ένας σπινθήρας προκάλεσε ανάφλεξη σε υδρογόνο που άρχισε να διαρρέει αλλά δεν μπορούσαν να συμφωνήσουν στο τι προκάλεσε το σπινθήρα ή γιατί εκδηλώθηκε διαρροή υδρογόνου.
Οι ειδικοί στο Ερευνητικό Ινστιτούτο, αξιοποίησαν οπτικό υλικό από την τραγωδία και αφηγήσεις αυτοπτών μαρτύρων. Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το αερόπλοιο είχε φορτιστεί με στατικό ηλεκτρισμό εξαιτίας μίας ηλεκτρικής καταιγίδας. Ένα σπασμένο καλώδιο ή μια ελαττωματική βαλβίδα αερίου προκάλεσαν τη διαρροή υδρογόνου, που χρησιμοποιείτο ως καύσιμο, στα φρεάτια του εξαερισμού. Όταν το επίγειο πλήρωμα πήγε να πιάσει τα σχοινιά πρόσδεσης του σκάφους, το αερόπλοιο «γειώθηκε».
Ο στατικός ηλεκτρισμός προκάλεσε τον σπινθήρα που ανέφλεξε το υδρογόνο πρώτα στην ουρά του σκάφους. Στη συνέχεια η φωτιά μεταδόθηκε στο κεντρικό του τμήμα.
Το αερόπλοιο Χίντενμπουργκ, έμοιαζε με το Κονκόρντ της εποχής του. Μπορούσε να διασχίσει τον Ατλαντικό Ωκεανό και να φθάσει στις ΗΠΑ, μέσα σε τρείς μέρες. Τα υπερωκεάνεια χρειάζονταν σχεδόν εννέα μέρες για το ίδιο ταξίδι. Στις αρχές της δεκαετίας του 1930, πολλοί ονειρεύονταν ότι οι ουρανοί θα γέμιζαν με μεγάλα αερόπλοια, μήκους άνω των 200 μέτρων, που θα κινούνταν με υδρογόνο, μεταφέροντας εκατοντάδες επιβάτες από τη μία ήπειρο στην άλλη.
Το όνειρο έγινε προς στιγμήν πραγματικότητα αλλά στις 6 Μαϊου 1937, κατέληξε σε εφιάλτη. Έκτοτε πολλά ειπώθηκαν για τα αίτια που προκάλεσαν τη συγκλονιστική έκρηξη του αερόπλοιου. Έλεγαν ότι μπορεί να ήταν κάποια βόμβα που είχε τοποθετηθεί στο σκάφος από τρομοκράτες, ότι εβλήθη απο το έδαφος ή ακόμη ότι έφταιξαν οι αναφλεκτικές ιδιότητες των χρωμάτων που χρησιμοποιήθηκαν για να βαφτούν τα μεταλλικά μέρη του σκάφους.
Όμως απέδειξαν εν τέλει οι ειδικοί, η βασική αιτία ήταν ο στατικός ηλεκτρισμός. Με επικεφαλής τον βρετανό αεροναυπηγό μηχανικό Γιεμ Στάνσφιλντ, η ομάδα των ειδικών στο Νοτιοδυτικό Ερευνητικό Ινστιτούτο των ΗΠΑ, χρησιμοποίησε μοντέλα αερόπλοιων μήκους άνω των 24 μέτρων, τα οποία είτε ανατίναξαν είτε πυρπόλησαν για να προσεγγίσουν τα πραγματικά αίτια της τραγωδίας του 1937.
Ορισμένοι εμπειρογνώμονες, είχαν υποθέσει ότι το Χίντενμπουργκ τινάχθηκε στον αέρα, όταν ένας σπινθήρας προκάλεσε ανάφλεξη σε υδρογόνο που άρχισε να διαρρέει αλλά δεν μπορούσαν να συμφωνήσουν στο τι προκάλεσε το σπινθήρα ή γιατί εκδηλώθηκε διαρροή υδρογόνου.
Οι ειδικοί στο Ερευνητικό Ινστιτούτο, αξιοποίησαν οπτικό υλικό από την τραγωδία και αφηγήσεις αυτοπτών μαρτύρων. Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το αερόπλοιο είχε φορτιστεί με στατικό ηλεκτρισμό εξαιτίας μίας ηλεκτρικής καταιγίδας. Ένα σπασμένο καλώδιο ή μια ελαττωματική βαλβίδα αερίου προκάλεσαν τη διαρροή υδρογόνου, που χρησιμοποιείτο ως καύσιμο, στα φρεάτια του εξαερισμού. Όταν το επίγειο πλήρωμα πήγε να πιάσει τα σχοινιά πρόσδεσης του σκάφους, το αερόπλοιο «γειώθηκε».
Ο στατικός ηλεκτρισμός προκάλεσε τον σπινθήρα που ανέφλεξε το υδρογόνο πρώτα στην ουρά του σκάφους. Στη συνέχεια η φωτιά μεταδόθηκε στο κεντρικό του τμήμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου