Μεθοδικά και συστηματικά η Τουρκία σφίγγει τον κλοιό στην περιοχή του Καστελόριζου, επιχειρώντας με κάθε τρόπο να δημιουργήσει τετελεσμένα που θα της δώσουν πρόσβαση στα αποθέματα ενέργειας που πιθανολογείται ότι κρύβονται στον βυθό της Ανατολικής Μεσογείου.
Τις τελευταίες δύο εβδομάδες η τουρκική πολιτική για την ευρύτερη περιοχή του Καστελόριζου ξεδιπλώθηκε όχι μόνο με τη θεωρητική-διπλωματική προσέγγιση του Αχμέτ Νταβούτογλου, αλλά και με συγκεκριμένες κινήσεις που επιχειρούν να δημιουργήσουν μια suis generis κατάσταση, η οποία καθιστά πιο ευάλωτη την ελληνική κυριαρχία στις θαλάσσιες ζώνες που διαθέτει το νησί βάσει του Διεθνούς Δικαίου. Με κάθε ευκαιρία η Αγκυρα αμφισβητεί την ελληνική κυριαρχία στην υφαλοκρηπίδα του Καστελόριζου σε όλη την έκταση από τα δυτικά όρια της κυπριακής ΑΟΖ μέχρι και νοτίως της Κρήτης, ενώ νέες εντάσεις αναμένεται να δημιουργήσει η εκ νέου δραστηριοποίηση στις επίμαχες περιοχές της κρατικής τουρκικής εταιρείας πετρελαίου ΤΡΑΟ. Περιοχές μάλιστα που βρίσκονται νοτίως του Καστελόριζου.
Μεθόδευση
Την Τρίτη, η Αθήνα βρέθηκε αντιμέτωπη με ακόμη μία μεθοδευμένη πρόκληση στην ελληνική υφαλοκρηπίδα.
Το ιταλικό ερευνητικό σκάφος R/V OGS EXPLORA, το οποίο μόλις πριν από δέκα ημέρες είχε απασχολήσει και πάλι τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, ξεκινούσε από τις ακτές του Ισραήλ με κατεύθυνση την Ιταλία για την ολοκλήρωση της αποστολής του, που ήταν η έρευνα του βυθού για την εναπόθεση καλωδίου οπτικών ινών. Στις 12 Μαρτίου το πλοίο, πραγματοποιώντας έρευνα και κατευθυνόμενο προς το Ισραήλ, είχε παρενοχληθεί από τουρκική κορβέτα, η οποία το υποχρέωσε να αποχωρήσει υποστηρίζοντας ότι η άδεια που είχε λάβει από τις ελληνικές αρχές δεν έχει ισχύ γιατί η περιοχή αυτή ανήκει στην τουρκική υφαλοκρηπίδα. Ο τουρκικός ισχυρισμός προϋποθέτει φυσικά ότι το Καστελόριζο δεν διαθέτει καμία θαλάσσια ζώνη πέραν των χωρικών υδάτων του. Η Ελλάδα απάντησε με διάβημα προς την Αγκυρα.
Την περασμένη Τρίτη, όμως, και ενώ το ίδιο πλοίο επρόκειτο να περάσει σε περιοχές της ελληνικής υφαλοκρηπίδας η Τουρκία εξέδωσε την 206/11 NAVTEX (οδηγία προς ναυτιλλομένους), με την οποία ενημέρωνε, ως να επρόκειτο για τουρκική περιοχή, για την ωκεανογραφική έρευνα που θα πραγματοποιούσε από 22-24 Μαρτίου.
Αμέσως μετά εκδόθηκε και ελληνική NAVWARN, με την οποία αναλάμβαναν οι ελληνικές αρχές να ενημερώσουν για τον πλόα του OGS EXPLORA καθώς βρισκόταν σε περιοχή της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Ελληνικές πηγές επέμεναν ότι οι Ιταλοί ζήτησαν και στο δεύτερο σκέλος της έρευνάς τους άδεια από τις ελληνικές αρχές και, σύμφωνα με την ενημέρωση που υπήρχε από το ιταλικό ΥΠΕΞ, δεν είχε υποβληθεί ανάλογο αίτημα και προς την Τουρκία (κάτι που δεν έχει επιβεβαιωθεί).
Η έκδοση, όμως, τουρκικής NAVTEX σημαίνει ότι το ιταλικό σκάφος ενημέρωσε και τις τουρκικές αρχές για το δρομολόγιό του και τις έρευνες που θα πραγματοποιούσε, ώστε να αποφύγει νέα παρενόχληση από τουρκική κορβέτα.
Ατυχής χειρισμός
Με το τελευταίο περιστατικό και ενώ είχε προηγηθεί ο ατυχής χειρισμός από την τότε ελληνική κυβέρνηση της υπόθεσης του νορβηγικού σκάφους Malene Ostervold (2008), που παρά τα διαβήματα έμεινε και συνέχισε τις σεισμογραφικές έρευνες νοτίως του Καστελόριζου λόγω... τεχνικού προβλήματος, αποδεικνύεται ότι η επίδοση διαβημάτων δεν αρκεί για την προάσπιση της κυριαρχίας σε κρίσιμες θαλάσσιες περιοχές και δεν αποτρέπει τη διαμόρφωση νέων γκρίζων ζωνών.
Την Τρίτη, όμως, με δημοσίευσή της στην τουρκική εφημερίδα της κυβέρνησης η Turkish Petroleum Corp. (ΤΡΑΟ) ανακοίνωνε δημόσιο διεθνή διαγωνισμό για την προμήθεια τρισδιάστατων σεισμικών στοιχείων (3D seismic offshore data acquisition) στη Μεσόγειο γενικώς, χωρίς να δίνει περισσότερα στοιχεία για τη συγκεκριμένη περιοχή που αφορά ο διαγωνισμός που λήγει στις 15 Απριλίου.
Η ΤΡΑΟ, όμως, έχει ήδη βγάλει σε διαγωνισμό για την απόκτηση του 50% έντεκα οικοπέδων που καλύπτουν θαλάσσια έκταση 20.000 km2 στον κόλπο της Αττάλειας, αλλά και νοτιότερα σε περιοχή που συγχέεται με την ελληνική υφαλοκρηπίδα.
Μεθόδευση
Την Τρίτη, η Αθήνα βρέθηκε αντιμέτωπη με ακόμη μία μεθοδευμένη πρόκληση στην ελληνική υφαλοκρηπίδα.
Το ιταλικό ερευνητικό σκάφος R/V OGS EXPLORA, το οποίο μόλις πριν από δέκα ημέρες είχε απασχολήσει και πάλι τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, ξεκινούσε από τις ακτές του Ισραήλ με κατεύθυνση την Ιταλία για την ολοκλήρωση της αποστολής του, που ήταν η έρευνα του βυθού για την εναπόθεση καλωδίου οπτικών ινών. Στις 12 Μαρτίου το πλοίο, πραγματοποιώντας έρευνα και κατευθυνόμενο προς το Ισραήλ, είχε παρενοχληθεί από τουρκική κορβέτα, η οποία το υποχρέωσε να αποχωρήσει υποστηρίζοντας ότι η άδεια που είχε λάβει από τις ελληνικές αρχές δεν έχει ισχύ γιατί η περιοχή αυτή ανήκει στην τουρκική υφαλοκρηπίδα. Ο τουρκικός ισχυρισμός προϋποθέτει φυσικά ότι το Καστελόριζο δεν διαθέτει καμία θαλάσσια ζώνη πέραν των χωρικών υδάτων του. Η Ελλάδα απάντησε με διάβημα προς την Αγκυρα.
Την περασμένη Τρίτη, όμως, και ενώ το ίδιο πλοίο επρόκειτο να περάσει σε περιοχές της ελληνικής υφαλοκρηπίδας η Τουρκία εξέδωσε την 206/11 NAVTEX (οδηγία προς ναυτιλλομένους), με την οποία ενημέρωνε, ως να επρόκειτο για τουρκική περιοχή, για την ωκεανογραφική έρευνα που θα πραγματοποιούσε από 22-24 Μαρτίου.
Αμέσως μετά εκδόθηκε και ελληνική NAVWARN, με την οποία αναλάμβαναν οι ελληνικές αρχές να ενημερώσουν για τον πλόα του OGS EXPLORA καθώς βρισκόταν σε περιοχή της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Ελληνικές πηγές επέμεναν ότι οι Ιταλοί ζήτησαν και στο δεύτερο σκέλος της έρευνάς τους άδεια από τις ελληνικές αρχές και, σύμφωνα με την ενημέρωση που υπήρχε από το ιταλικό ΥΠΕΞ, δεν είχε υποβληθεί ανάλογο αίτημα και προς την Τουρκία (κάτι που δεν έχει επιβεβαιωθεί).
Η έκδοση, όμως, τουρκικής NAVTEX σημαίνει ότι το ιταλικό σκάφος ενημέρωσε και τις τουρκικές αρχές για το δρομολόγιό του και τις έρευνες που θα πραγματοποιούσε, ώστε να αποφύγει νέα παρενόχληση από τουρκική κορβέτα.
Ατυχής χειρισμός
Με το τελευταίο περιστατικό και ενώ είχε προηγηθεί ο ατυχής χειρισμός από την τότε ελληνική κυβέρνηση της υπόθεσης του νορβηγικού σκάφους Malene Ostervold (2008), που παρά τα διαβήματα έμεινε και συνέχισε τις σεισμογραφικές έρευνες νοτίως του Καστελόριζου λόγω... τεχνικού προβλήματος, αποδεικνύεται ότι η επίδοση διαβημάτων δεν αρκεί για την προάσπιση της κυριαρχίας σε κρίσιμες θαλάσσιες περιοχές και δεν αποτρέπει τη διαμόρφωση νέων γκρίζων ζωνών.
Την Τρίτη, όμως, με δημοσίευσή της στην τουρκική εφημερίδα της κυβέρνησης η Turkish Petroleum Corp. (ΤΡΑΟ) ανακοίνωνε δημόσιο διεθνή διαγωνισμό για την προμήθεια τρισδιάστατων σεισμικών στοιχείων (3D seismic offshore data acquisition) στη Μεσόγειο γενικώς, χωρίς να δίνει περισσότερα στοιχεία για τη συγκεκριμένη περιοχή που αφορά ο διαγωνισμός που λήγει στις 15 Απριλίου.
Η ΤΡΑΟ, όμως, έχει ήδη βγάλει σε διαγωνισμό για την απόκτηση του 50% έντεκα οικοπέδων που καλύπτουν θαλάσσια έκταση 20.000 km2 στον κόλπο της Αττάλειας, αλλά και νοτιότερα σε περιοχή που συγχέεται με την ελληνική υφαλοκρηπίδα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου