ΑΠΟΦΘΕΓΜΑ

Φοβάμαι μήπως χαθεί η ιδεολογία στη γη και γίνουμε ανθρωπάκια που θα θέλουμε να καλοπεράσουμε, που θα θέλουμε να κάνουμε καταναλωτική ζωή.

Κι εμείς οι Έλληνες ακόμα, να χάσουμε αυτό που λέγεται αξιοπρέπεια, αυτό που λέγεται αγωνιστικότητα. Ναι, αυτό φοβάμαι περισσότερο από όλα…”

ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ…

Δευτέρα 26 Απριλίου 2010

Κοσμογονικές αλλαγές έχουν ξεκινήσει στον ιδιωτικό τομέα

 
 
 
 





Οι επιχειρηματίες περιμένουν επίσης πολλά από τις θεσμικές αλλαγές που επίκεινται λόγω των όρων που θα προκύψουν από τις διαπραγματεύσεις του «μεικτού επιτελείου» ΕΕ- ΕΚΤ- ΔΝΤ. Υπολογίζουν σε μεταρρυθμίσεις με αποκρατικοποιήσεις, απελευθέρωση αγορών, αναθεώρηση του Προγράμματος Σταθερότητας το 2011 και άλλο τοπίο σε εργασιακά- Ασφαλιστικό.

Φραγή στις κάρτες
Σε δύο μεγάλες ιδιωτικές τράπεζες από την 1η Απριλίου και απροειδοποίητα κόπηκαν αρκετά προνόμια μεσαίων και κυρίως υψηλόβαθμων στελεχών. Δεν ισχύουν οι εταιρικές πιστωτικές κάρτες, απεσύρθη η κάλυψη ολόκληρου ή (περιστασιακά) του μισού λογαριασμού κινητού τηλεφώνου, ενώ για τα ΙΧ που έχουν διαθέσει οι τράπεζες στα στελέχη τους, αυτά ειδοποιήθηκαν ότι θα πρέπει πλέον να καλύπτουν ιδίοις εξόδοις τις βενζίνες που ως τώρα κάλυπτε 100% η τράπεζα.
Βεβαια, όπως διαμηνύθηκε στα στελέχη όταν διαμαρτυρήθηκαν για τον αιφνιδιασμό (αφού πρώτα έγιναν οι κινήσεις και μετά ενημερώθηκαν), «δεν υπάρχει πρόθεση να κοπεί το ετήσιο μπόνους, απλώς θα προσαρμοστεί στην κερδοφορία της τράπεζας», γεγονός που τους καθησύχασε μερικώς αφού εφέτος η κερδοφορία θα είναι μάλλον πιεσμένη.

Περικοπή ταξιδιών
Σε μεγάλο όμιλο δομικών υλικών με πλούσια δραστηριότητα στο εξωτερικό ανακοινώθηκε λίγο πριν από το Πάσχα στα 50 κορυφαία στελέχη (επιπέδου γενικού διευθυντή και διευθυντή α΄) ότι θα περικοπούν άμεσα και δραστικά όλα τα ταξίδια των στελεχών στο εξωτερικό και θα μειωθούν οι εμπορικές αποστολές για λόγους πωλήσεων και μάρκετινγκ. Εν ολίγοις στα ταξίδια αυτά που συμμετείχαν δυο- τρία στελέχη θα πηγαίνει μόνο ένα στέλεχος, θα ταξιδεύει σε οικονομική θέση και όχι στην business class και θα διαμένει σε επιλεγμένα ξενοδοχεία Α και Β κατηγορίας και όχι σε πολυτελείας όπως συνέβαινε ως σήμερα.
Σε άλλον μεγάλο όμιλο της βαριάς βιομηχανίας υπήρξαν δύο απομακρύνσεις κορυφαίων στελεχών που έπεσαν θύματα της κρίσης, ενώ ανακοινώθηκε στα υπόλοιπα στελέχη πρώτης γραμμής ότι εφέτος το μπόνους παραγωγικότητας είτε θα κοπεί εντελώς είτε, στην καλύτερη περίπτωση, θα μειωθεί στο ήμισυ. Το γεγονός θορύβησε το μαχητικό δυναμικό του ομίλου, με αποτέλεσμα κάποιος να ξαναγυρίσει στις ΗΠΑ όπου δούλευε επί 10ετία προτού επανακάμψει στην Ελλάδα, ενώ οι υπόλοιποι προβληματίζονται σχετικά με το μέλλον τους.

Επειδή όμως δεν φαίνεται να υπάρχουν στην αγορά εναλλακτικές λύσεις, προς το παρόν όλοι κάνουν υπομονή. Βλέπουν άλλωστε ότι στο κατώτερο διοικητικό προσωπικό υπάρχει έντονη ανασφάλεια για το μέλλον και επιλέγουν το αρχαιοελληνικό ρητό «κρείττον το σιγάν».

Εννοείται ότι και σε αυτόν τον όμιλο οι περικοπές σε διοικητικό επίπεδο (προμήθειες υλικών, λειτουργία κλιματισμού) είναι μεγάλες αλλά και οι ενδοεταιρικές εκδηλώσεις έχουν μηδενιστεί.

Μειώσεις μισθών
Ο χώρος της ιδιωτικής οικονομίας στον οποίο ακόμη δεν έχει πέσει μαχαίρι είναι οι πολυεθνικές που λειτουργούν στην Ελλάδα. Τα υψηλόβαθμα στελέχη σε επίπεδο διευθύνοντος συμβούλου εξακολουθούν να λαμβάνουν αμοιβές που προσεγγίζουν και ξεπερνούν τις 500.000-

600.000 ευρώ τον χρόνο, ενώ το πακέτο τους συμπληρώνεται από κοινωνικό μισθό που συμπεριλαμβάνει ενοίκιο σπιτιού, κάρτες, κινητά, αυτοκίνητα, σωματοφύλακα και υψηλά έξοδα παραστάσεως. Βεβαίως τα στελέχη αυτά είναι πολύ λίγα στη χώρα μας και οι συνολικές αμοιβές τους θα παραμένουν υψηλές όσο υπάρχει κερδοφορία, διότι η πτώση του τζίρου έχει αρχίσει να χτυπά την πόρτα των εν Ελλάδι πολυεθνικών και μάλιστα πολύ δυνατά.

Αντίστοιχες αμοιβές και προοπτικές έχουν και οι γενικοί διευθυντές των πολυεθνικών, ενώ βασικό θέμα συζήτησης πλέον μεταξύ τους είναι η φορολόγηση των μπόνους που δεν τους ευνοεί, γι΄ αυτό και αναζητούν λύσεις νόμιμης παράκαμψης της νομοθεσίας.
Εργασιακές αλλαγές
Το εμπόριο και κυρίως το μεσαίο λιανεμπόριο έχει δεχθεί βαρύτατο πλήγμα την τελευταία διετία. Ούτως ή άλλως, ο εκτεταμένος και διάσπαρτος μεταπρατισμός με τις μάλλον υψηλές τιμές και υπηρεσίες που προσέφερε ήταν ευάλωτος στον ανταγωνισμό των μεγάλων εμπορικών αλυσίδων και πληρώνει το τίμημα της μη προσαρμογής του τα τελευταία χρόνια.

Πέρυσι και εφέτος όμως τα λουκέτα μπαίνουν κατά εκατοντάδες και οι απολύσεις ακολουθούν. Σε μικρές περιφερειακές εμπορικές επιχειρήσεις με 2-4 εργαζομένους και ανεπτυγμένους οικογενειακούς δεσμούς μεταξύ τους παρατηρείται τουλάχιστον μία απόλυση ή, στην καλύτερη περίπτωση, μία συνταξιοδότηση αν ο εργαζόμενος είναι σχετικά ηλικιωμένος.

Τώρα με τη μείωση της αμοιβής υπερεργασίας του Σαββάτου από 50% σε 30% του ημερομισθίου, πολλοί έχουν αναθαρρήσει: «Αφού έκανε το βήμα η κυβέρνηση, ας το πήγαινε ως το τέλος και ας μας χάριζε την έξτρα αμοιβή του Σαββάτου. Να πληρώναμε μόνο το μεροκάματο και να δίναμε ρεπό στους εργαζομένους εναλλάξ Δευτέρα ή Τρίτη που δεν έχουμε δουλειά. Αυτό θα είναι το επόμενο αίτημά μας και ίσως ανασάνουμε λίγο με τον τρόπο αυτό».

Τέλος, οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών ετοιμάζονται να επωφεληθούν από την επικείμενη απελευθέρωση των χερσαίων μεταφορών και να μειώσουν δραστικά το κόστος λειτουργίας τους με δεκάδες ιδιόκτητα βυτιοφόρα, ενώ οι βιομηχανίες εκτιμούν ότι στα μεταφορικά θα κερδίσουν ως και 20% από την απελευθέρωση του κλάδου φορτηγών ΔΧ

ΠΗΓΗ ΤΟ ΒΗΜΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: